Bie en Ariane in Kameroen!

Womens Day en trip Shisong

Happy Women's Day!

Ons lieve Rose heeft moeten zwoegen om gisteren nog een stuk stof te vinden dat elk jaar speciaal voor Women's Day wordt ontworpen. Zodra we ons mooi roze stofje kregen zetten we de pas in naar de heldin der heldinnen: de naaister!

Iedereen was super enthousiast over onze jurk en natuurlijk waren wij zo fier als een gieter!

Dan was het eindelijk zover, van overal troepten er groepjes vrouwen samen in een open veld. Het zijn allemaal kleine verenigingen waar vrouwen kunnen bij aan sluiten, de bedoeling is dan dat ze onderling geld kunnen lenen of elkaar helpen wanneer nodig.

Ze bereidde allemaal een actje voor zoals traditionele dans of een toneel. Daarna was er een soort 'march' waar de vroedvrouwen op stonden dat we mee marcheerde. We moesten de affiche dragen waar slogans van de groep opstonden, omdat we niet goed konden zwaaien met onze armen volgens Olga.

De traditionele dans voor erna hadden we ook mee gerepeteerd in het ziekenhuis maar om het we hebben het enkel gelaten bij toegekijken...da leek ons het beste, om het de mensen te besparen.

Erna volgde er preken over de emancipatie van de vrouwen.

We sloten af met eten en drinken in hun 'clubhouse', het was de moeite waard!

Vrijdag 8 maart

Hop naar Shisong!

We hadden Inne en Camille nu al te lang nimeer gezien dus kon er wel een weekendje Shisong af. We hebben al zoveel overuren dat sister Electa het ons met plezier gunde.

Bie en ik kwamen in een 'supermarkt' terecht en werden bijna zot!

‘s Avonds gingen we gezellig eten in een klein barakje bij ‘mama Felicitas'. Bakbananen met vis, jamajama en een sausje, hmmmmmm. Valerie en Soren waren ook mee gereisd en ter plekke zaten nog 2 Belgische studenten geneeskunde dus het was één witte bende bijeen. Veel beziens!

De volgende morgen kregen we een rondleiding in het ziekenhuis, het was duidelijk dat het daar beter was dan bij ons, het loopt er vol studenten omdat er een school is voor verpleegsters en vroedvrouwen.

En ook de stoffenaankoop is eindelijk ingezet! Een markt vol keuze, resultaat: 3 super mooie stofjes gekocht waar we droomkleedjes van late maken.

Daarna met 9 in de taxi voor naar de watervallen te gaan. Na een klein uurtje wandelen in de brousse kwamen we aan bij een super gezellig watervalletje. We hebben er met ons 4 een paar leuke flairfoto's gemaakt dus wie weet staan we er binnekort inJ

's Avonds gaf Camille een feesje voor haar verjaardag. Het was een mengeling van zwart, blank , zatte en minder zatte.

Toch waren we blij om terug te keren naar ons klein, fijn Njinikom. Na een helse terugrit van 4u op aarde wegen met putten van een meter diep keken we uit naar een gezellig filmpje in ons bed.

karina

echt mooie kleedjes

Sanne Peer

In de school voor verpleegsters en vroedvrouwen waarover jij spreekt ga ik lesgeven!