Bie en Ariane in Kameroen!

Ariane naait iedereen!

Het leven in't het ziekenhuis is nog altijd zoals het was... We hebben hier een immense verantwoordelijkheid. Op dagen zoals vandaag doen we gewoon alles alleen. Sister Electa was de 'vroedvrouw' van dienst vandaag. Normaal werkt zij altijd samen met een andere gediplomeerde vroedvrouw maar omdat er een 4 daags semenarie is stond ze alleen op dienst.

Bij het begin van onze shift zei ze, Oh I'm happy that I have two midwifes today. De twee vroedvrouwen, dat waren wij... en ze mag haar pollekes kussen dat ze ons had! Heel de shift is ze weg geweest, wij hebben ALLES alleen gedaan; medicatie, rondes met de dokter, infusen, opnames, ontslagen,... heel de pattaklan!

Om 2 uur bij de overdracht zagen we ze terug om haar kabas te pakken en off she went! Tja we vinden het ook wel leuk dat we hier zo zelfstandig kunnen werken!

Bij bevallingen, als de vrouw scheurt of ze geknipt wordt, naaien we helemaal alleen, de vroedvrouwen blijven zelfs niet meer in de verloskamer. Ariane is de proffesionele naaister, ze naait iedereen! Voor al uw scheuren groot of klein, moet je bij Ariane Casteels zijn!

Ik ben de besnijdster, alle jongetjes worden na de bevalling standaard besneden. We hebben dus al veel kans gehad om te observeren hoe de vroedvrouwen dat doen. En de laatste tijd doen we ze zelf. We zijn altijd blij als er jongens geboren worden, dan kunnen we ze besnijden! Dus mannen, als we terug in België zijn dan kunnen we jullie probleemloos verlossen van al dat overtollige vel!

Wink

Als het meisjes zijn, is het ook nog wel leuk... dan ruilen we onze vroedvrouwentaak om in piercer van dienst, babies met oorbellen is hier namelijk een echte hype!

We verleggen hier dagelijks onze grenzen! Maar leren wel veel bij, niet percee op vlak van handelingen enzo maar wel op vlak van zelfstandigheid, zelf nadenken,... Volgens ons zijn ook dat wel goei kwaliteiten voor een vroedvrouw.

We trekken hier goed onze plan met ons tweeën! In de week was Sister Xaveiria, de Matron, in ons huisje op bezoek. Ze kwam oorspronkelijk voor onze hollandse buren omdat ze het niet zo gemakkelijk hadden qua aanpassing. Ze zei ons dat we echt ingeburgerd zijn, we gedragen ons als echte afrikanen. The two of you are just like a twin, you are always together! Zo is het ook... peppie en kokkie, knabbel en babbel, jip en janneke, sien en maria, den dikke en den dunne... ze zijn er niks tegen! Ariane en Bie, das pas een combinatie!

Als we er aan denken dat het hier stilaan op z'n einde begint te lopen, dan panikeren we even... we willen nog zoveel doen!

We gaan het de komende weken er nog ten vollen van pakken!

Monique

Dag Bieke en Ariane (die ik ken van jullie berichten)
Ik heb al veel genoten van jullie verhalen. Zo beleven wij het een stukje mee ! Neem alles nog zo veel mogelijk in jullie op want het loopt op z'n einde. Vergeet niet een streepke zon in jullie valies te steken; we kunnen het gebruiken ! Vandaag, zondag, heel rustig in huize Walden en je mama heeft haar toer hier weeral volbracht.
Nog vele groetjes, Bieke, en zie dat ge daar per ongeluk geen flurkske afsnijd zenne !
Tot later !
Monique (huize walden)

Elke

Ik best geloven dat jullie blij waren als het jongetje was. Zo leuk dat jullie zelf hebben mogen besnijden. Is dat niet moeilijk? Hopelijk kan je iemand in belgie ermee helpen!