Bie en Ariane in Kameroen!

tulinma

Tulinma!

Den Abdou (de vertaler van Dr Dabo) heeft Bie en mij enkele woordjes ¨Piging' geleerd. Gene zever! Wij hebben hem dan ook basis Nederlands gegeven en nu doe we allebei ons best al lukt het hem al beter. Persen is bijvoorbeeld 'tching' dus tijdens de bevalling zeggen bie en ik de hele tijd 'scholscholschol'.

We zijn naar Bamenda afgereisd om inkopen te doen en teruggekomen met 4 op de brommer en onze zakken! Alles over voor eten, maar we moete ook toegeve dat het allemaal altijd voor veel gegiechel zorgt.

En creatief da we zijn! Ons brood bengeld in een zak in de tuin en voor we een deur binnengaan kloppen we er standaard is op. En dat allemaal voor onze lieve huisgenoten, de muizen. We willen ni da ze wennen aan ons

Het werk is het ziekenhuis is op z'n Afrikaans, een opengevallen sectio (keizersnede) werd zonder verdoving gehecht. De vrouwen kermen soms van de pijn maar zijn zo dapper! Bie zag zelfs hoe een overleden vrouw aan een brommerbestuurder werd gebonden om haar zo te vervoeren. Het kan allemaal.

Maar toch zijn we vol van Afrika! Ons ziekenhuis is zo gezellig en de mensen zijn zo warm. Tijdens operaties wordt er gezeverd en gelache, iedereen zegt goeiedag en noemt ons sister. Vandaag is Angelina (één van de vroedvrouwen) aan onze voorraad druivensuiker geraakt ze is er vol van, ook deo kende ze ni.. nu ik het onder haar oksel heb gespote loopt ze de hele tijd te rieke.

We hebben onze telefoonnummer opgegeven voor permanentie als er bevallingen zijn. Als ze bellen moeten we echt spurtte want het kan hier heel snel gaan. Gisterennacht viel de elektriciteit uit maar geen probleem: olielampen aan!

Onze eerste week zit erop en ik kijk al uit naar de volgende! Morge is het zondag en rustdag, Bie en ik hebben ons eens voorgenomen van mee te gaan naar de mis, waarschijnlijk ook een avontuur op zich en daarna naar de kleermaakster!

Warme groetjesssssss!

Dorien

Hey Bie en Ariane! Echt zalig jullie verhalen. Heb ze net allemaal eens op mijn gemakt gelezen. Echt precies ne deja-vu. Haha goed idee om ze daar eens kennis te laten maken met deodorant! Ik ben benieuwd naar meer, vooral als ge de namen mee vermeld van de mensen, altijd leuk! Jullie liggen in hetzelfde bedje als ons :-) !!!

Om het op zen Njinkoms te zeggen: 'God bless you people'