Bie en Ariane in Kameroen!

Nachten in Njinikom

Deze week doen Ariane en ik nachten, omdat er ’s nachts altijd meer bevallingen zijn dan overdag… normaal gezien toch… maar uiteraard is deze week een uitzondering en hebben enkel maandag elk een bevalling kunnen doen. De nachten zijn hier wel heel erg rustig, niets in vergelijking met Belgie. In de week hadden we onze laptop meegenomen en hebben we samen met Madame Angelina en Candida ‘The notebook’ gezien. Ze hadden allebei nog nooit een film gezien en waren dan ook dikwijls gechoqueerd. De liefdes scènes hebben we dan ook maar wijselijk doorgespoeld aangezien ze ons al naakt vinden met onze rokken tot op de knie. Na de pillen van 12uur zeggen ze: you better go and take a rest now! Dus dan slapen we tot de pillen van 4uur. Ook de vroedvrouwen gaan gewoon slapen in de arbeidszaal en staan amper op als er iets gebeurt. Dus in’t vervolg gaan we toch maar terug gewoon vroeges doen.

Gisteren kwam Madame Mathilda aan met ne grote zak met daarin een trouwkleed, Ariane dacht zoals elke naïeve westerling direct aan een trouwpartij, maar nee, hier in Afrika is niets zo logisch. Het was voor haar tante van 107 jaar die 2 weken geleden gestorven was en vandaag begraven wordt. Mathilda was op weg naar het mortuary om daar haar tante in een schoon kleed te stoppen. Maar eerst moest Angelina het trouw-doodskleed is kunne aantrekken met veel schatergelach tot gevolg. Ze recupereren hier echt ALLES!

Voor de rest gaat alles hier z’n gewone afrikaanse gangetje… we hebben al een week geen water meer in ons huisje dus moeten we altijd water gaan halen bij’t mortuarium. Gelukkig regent het ook heel veel zodat we dan naar buiten schieten om onze emmers in de regen te zetten. We zijn heel verbaasd van de kleine dingen in het leven zoals het hebben van elektriciteit, internet en eten…Dus zoals de meeste afrikanen, leiden ook wij honger, gesproken van echte integratie in de cultuur! Gelukkig hebben Ariane en ik allebei wat reserves en ook allebei hetzelfde doel. Om hier toch wa kilo’s kwijt te geraken. Bij gebrek aan fatsoenlijk meetmateriaal hebben we terjuist onze omtrek met een touwtje gemeten en knoopjes gelegd dat doen we binnen een maand nog eens, om dan te zien of al dieje honger toch niet voor niks is geweest ;-)

Spontaan-watertandende-bij-het-denken-aan-Belgisch-vlees Ariane en Bie

Oma ,

Dag Ariane en Bie :Ik verkneukel mij als ik lees wat jullie allemaal meemaken. Gelukkig nemen jullie alles met een korreltje zout, al bij al denk ik dat het zeer leerrijk is voor al wie daar aan het werk mag.
Hou er de moed maar in.
Dikke kussen en pakken van oma en opa